Friday, April 25, 2008

CIRI-CIRI DAGING KAMBING BOER

Ramai penternak yang dah sedia maklum pasal info ni.. Tapi saya ceritakan sikit untuk tatapan rakan2 lain yg sudi melawat blog nih... terima kasih... Info ni pun saya petik dari blog2 yang lain ..disebabkan info nih ada kat beberaper blog saya tak ingat pun ambil kat mana ehehe... mintak maap ek ... halalkan la peminjaman info ni ye..
Permintaan terhadap daging kambing adalah kurang. Ada juga yang meminati masakan daging kambing seperti Lamb Chop, kari kambing dsb tetapi sukar untuk mendapat kan daging kambing mentah di pasar2...

Di bawah ini adala beberaper faktor kepada isu kenapa ramai yang tidah memakan daging kambing;

1. Salah anggapan yang selalu ada ialah daging kambing mempunyai kandungan lemak tepu dan kolesterol
yang tinggi dan tidak sesuai untuk orang yang mempunyai darah tinggi .
2. Salah angapan bahawa daging kambing berbau hamis...
3. Daging kambing sukar didapati di pasar2 jika dibandingkan dengan daging ayam, bebiri dan lembu,

Penerangan untuk point2 diatas;

1. Mengikut kajian daging yang terbaik untuk dimakan adalah daging kambing. Ini adalah kerana daging kambing merupakan daging yang mempunyai kandungan kolestrol, kalori, lemak dan protien yang terendah berbanding sumber daging lain. Cuba rujuk kat bawah nih...

Sumber: USDA Nutrient Database for Standard Reference Release 14 (July 2001)

Persatuan Jantung Amerika menyarankan daging kambing untuk mereka yang mempunyai masalah berkaitan jantung. Ini disebabkan daging tersebut tinggi kualiti proteinnya dengan nisbah kandungan lemak yang sihat.

2. Kami memilih untuk menjual daging baka kambing boer kerana bau nyer tidak hamis dan rasa nya lebih lazat.

3. Ia memang kurang di pasar2.. Jadi kami bawanya kepada anda.. Dari LADANG kepada ANDA!!! buat la tempahan sekarang ... ehehehe ..

p/s: sumber adalah dari blog2 dan beberapa website serta informasi dari rakan2 penternak yang telah memakan daging kambing boer. Belom ada saintifik reasearch yang dibuat sendiri oleh pihak kami.

Jika anda dah cuba mungkin boleh juga berkongsi rasa....

No comments:


<