Monday, July 14, 2008

RUMPUT OH RUMPUT

Salam kepada pengunjung blog...

lama tak update blog sebab penat ambil kelapa sawit takder idea nak tulis aper...



Semalam mungkin hari terkhir kami akan mengambil daun kelapa sawit ..

bukan sebab kami sudah ada rumput untuk kambing2 kami tapi sebab ladang kelapa sawit tuh dah ada orang beli.. eheheh .. lihat la salah satu pokok sawit yang telah kami kerja kan .. ehehe tinggal pucuk aje..


tapi sebab dah ada orang beli ladang tuh tak boleh la nak ambil daun kelapa sawit lagi..
lagi pun penat jugak nak ambil daun kelapa sawit nih .. nak harap kudrat merahijau je takleh tahan .. nasib baik ada pembantu "badang" yg jugak pompuan tapi kuat... eheheh tak tau dia makan aper sebelum datang malaysia dulu ehehe..



Mula2 risau jugak , ape la yang kambing2 nih nak makan .. kesian derang ..
setelah di pikir2 , kami membuat keputusan untuk memberi rumput kering dan pellet sahaja kepada kambing kami .. rumput kering yang kami berikan adalah alfalfa ... setakat ni yang saya baca dalam blog, website dan pandangan penternak lain , rumput kering (hay) kalau bagi boleh ganti kan rumput segar dan tak memudarat kan .. harap2 kambing2 akan sihat walafiat la... cuma nyer cost untuk rumput dah bertambah byk plak ..



Untuk mengatasi masalah rumput nih kami akan tanam rumput guinea kat tanah tepi kandang .. Harap2 menjadi la rumput kali nih sebab rumput napier yang kami tanam dulu tak menjadi .. mungkin sebab tak cukup cahaya matahari .. Jadi kali nih kami akan tanam rumput guinea di kawasan yang agak lapang supaya rumput mendapat cahaya matahari.

Doakan rumput kami menjadi dan cukup untuk kambing2 yang beberaper ekor kat kandang tuh :)

No comments:


<