Thursday, August 6, 2009

MENANAM RUMPUT

Salam...


Dah lama rasa nya tak update blog. Sibuk banyak dengan kerja (makan gaji) dengan kerja2 mengusahakan tanah untuk tujuan membesarkan projek kambing kami.. Setelah setahun jagung lebih dalam penternakan kambing , kami masih semangat nak memulakan penternakan kambing secara komersial dengan lebih bersungguh-sungguh... Nak kata kami dah pandai tak jugak.. makin hari makin macam2 benda yang tak tahu.. Dugaan makin banyak lebih2 lagi baru2 ini kambing kami banyak yang sakit dan mati. Sedih dan penat jugak nak menguruskan kambing2 yang sakit. Alhamdulillah kawan2 penternak dan Dr2 penjual ubat membantu memberi petua2 dah nasihat.

Memulakan dengan sebidang tanah yang bersemak kami mula dengan kerja2 pembersihan tanah.

Membersihkan tanah

Dulu semasa kami mulakan projek kambing nih, nasihat tulus ikhlas dari rakan penternak khirul-aminagrotech kami abaikan kerana terlalu bersemangat nak masukkan kambing cepat. Kata dia , apa2 pun kak rumput kena tanam.. kambing nak kene makan .. lepas makanan dah ada baru la pikir pasal kambing.. Ini nasihat penternak melalui pengalaman... Nasihat pengusaha kambing dan penjual yang mendapat komisen pulak - memang rumput penting tapi kambing boleh ambil rumput kat tepi2 jalan... pellet aje pun boleh kasi. Yela nak jual kambing cepat..Jadi tanpa pengalaman dan mengikukan hati untuk masukkan kambing kami ambil yang mudah pasal rumput ... Kesan nyer agak mencabar... Jadi untuk kali ini .. kami pasti rumput tanam dulu... Thank You Khirul ... Bagi penternak baru ak mula bolehla mengambil iktibar dari kisah ini..

Kami menanam rumput napier taiwan, australia dah india. Napier taiwan kami beli dari penternak berdekatan. Sedikit napier australia ada penternak di Jelebu bagi. Napier India kami beli dari penternak arnab di Melaka. Ingat kan dulu nak beli dari kelantan .. tapi tunggu punya tunggu benih tak sampai2.. dah beraper kali bersihkan tanah asyik rumput liar je tumbuh.. untuk tidak membuangkn masa dan duit bersihkan tanaha je.. last2 kami tanam dulu dengan napier taiwan dan beli napier india kemudian.. Setelah tunas2 napier taiwan dah tinggi sikit kami letak baja kompos. Sekarang rumput dah naik tinggi sampai pinggang.. Seronok gak tengok.. Ada sikit lagi kawasan yang takde rumput nak tnam... Benih tak cukup ehehe.. Mungkin kene beli lagi .. Tunggu budget dulu.. Kami tengah pikir macamana rumput taiwan nih dah bleh dijadikan benih? Sesape bleh tak tolong tunjuk ajar..
Benih Napier India yng telah disemai seminggu sebelum ditanam


Menanam rumput


Rumput dah mula tumbuh dalam sekaki tapi tak berape nak nampak plak ehe..

Semoga apa yang kami usahakan akan di berkati dan berjalan lancar. Kalau kenkawan penternak dah otai2 yang dah lama dalam arena penternakan nih ada nasihat2 sila2 kan memberi atau berkongsi pengalaman agar jalan kami adalah jalan yang betul... :-) .. Amin...

KAMI TAK BESAR.. KAMI TAK KUAT...

BILA BEKERJASAMA SEMUA JADI MUDAH ...

APA YANG PENTING ? KERJASAMA!!!!

No comments:


<