Wednesday, November 12, 2008

DIAN DAN GHINA

Salam pengunjung blog .. Hari ini nak cerita sikit perkembangan anak2 kambing merahijau yang dah berumur 2 bulan lebih .. Setakat nih anak2 kambing 2 ekor nih manja sangat dan dalam proses penceraian susu.

Kali ini kami mula kan awal supaya anak kambing cepat biasa berdikari. Ini kerana anak kambing pertama kami dahulu , pada usia 3 bulan lebih baru kami nak pisahkan dari ibu dan proses itu agak susah kerana ibu dan anak masing2 mengembek dengan kuat kerana terpisah. Jadi kali ini kami sudah mengajar anak2 kambing supaya keluar dari kotak ibu masing2 dan bersosial. ehehe ..

Lagi pun teringat la semasa kami melawat satu ladang di n9 dan juga masa sembang2 dgn rakan2 penternak .. Tuan ladang cakap tumbesaran anak kambing yang bebas keluar masuk dari kandang ibu lebih cepat daripada anak yang dikurung bersama ibu sahaja..

Pada kotak ibu masing2 kami bukak kayu agak besar sedikit supaya anak kambing bebas keluar masuk ..

Setelah 2 bulan lebih maka inilah perkembangan terbaru anak kambing merahijau..
Berat Dian-F4 ialah 21kg dan berat Ghina - F2 ialah 20kg.. Walaupun Ghina lahir seminggu awal tapi sebab Dian mempunyai lebih darah boer memang nampak bentuk dan kenaikan berat Dian lebih dari Ghina..
Gambar akan di update nanti ... Sibuk sangat main ngan anak kambing yang 2 tuh terlupa nak amik gambar :) ... Maklumla 2 ekor aje anak kambing bleh la nak layan .. :)..

Misi sekrang nih untuk mencari penjantan baru untuk menjadi calon suami mereka.. Tak lama lagi dah bleh kawen tuh ... Sape ada calon bleh la promo sket2 ek ehehehe... Letak la rege yang discount ..eheheh
Walaupun ada jugak penternak yang cakap 2 bulan -4bulan tuh belum tentu bleh terus hidup .. tapi kami berdoa dan berharap 2 anak kambing nih akan terus hidup dan membiak ..

Selamat Maju Jaya semua

nih gambar anak gambing yang 2 ekor aje tuh .. Susah nak amik gambar derang nih sebab derang pun sibuk gak macam pandai nak pegang kamera.. jadi time nak tido ajela bleh amik gambar ekeke..


Dian



Ghina - Ermmm penatnyer melompat2.. nak tido la plak

Dian - nak join tido gak la ..boring plak main sorang2

No comments:


<