Tuesday, November 25, 2008

PERKONGSIAN ILMU

Hari ini saya terbaca satu artikel yang agak menarik mengenai perkongsian ilmu perngetahuan.
Sejak kami mula menceburkan diri dalam bidang penternakan ini ramai rakan2 penternak yang masih merangkak, berjalan dan ada juga yang sudah memecut laju ke hadapan tidak lokek memberikan dan berkongsi ilmu mereka kepada kami.. Banyak ilmu yang dikongsi terutama dalam bidang pengurusan ternakan ini amat berguna dalam membantu kami mengorak langkah dalam penternakan kambing ini.. Terima Kasih diucapkan ...

Tetapi tidak ketinggalan juga ada segelintir yang mencurahkan ilmu yang salah dan tidak cukup sifat yang mendorong kepada beberapa masalah dalam pengurusan ternakan kami.. Ilmu yang tak cukup sifat nih kami andakan kepada yang memberikan ilmu sekerat2.. takut kalau diberikan semua , habis ilmu di dada pulak.. ehehe.. Kami berterimakasih juga untuk ilmu sebegini kerana dengan ada nya situasi begini membuatkan kami lebih berjaga2 dan menambahkan senarai apa yang patut dan tidak patut dilakukan dalam penternakan. Bagi kami , itu adalah ilmu yang amat berguna kepada kami juga..

Saya berbual dengan seorang penternak yang berjaya dan beliau telah memberi banyak nasihat dan salah satu dari ayat yang selalu beliau nyatakan ialah keikhlasan memberi ilmu kerana bagi beliau satu yang beliau berikan akan di beri ganjaran 10 dari ALLAH SWT. Jadi kita tidak perlu kedekut ilmu kerana ilmu di dunia ini tak akan habis ...

Mengenai artikel yang saya baca, ini ayat yang menarik perhatian saya ;

Ada orang mengatakan, apabila saya ada satu epal dan anda ada satu epal,
apabila anda berikan satu epal kepada saya dan kita bertukar epal, anda masih
ada satu epal dan saya ada satu epal. Tetapi apabila saya berikan anda satu
ilmu dan anda berikan saya satu ilmu, saya ada dua ilmu, anda ada dua ilmu.


okay.. semoga kita mendapat ikhtibar dari penulisan kami pada kali ini ... masih banyak lagi ilmu yang kami belum terokai dan marila kita mengekal kan nilai murni yang ada sekrang ...

No comments:


<